Muiden luottamusta ei saa rahalla ostaa – luottamuksen saa ilmaiseksi 3:lla asialla
Luottamus on yksi elämän asioista, joita ei kukaan voi ostaa millään rahalla vaan luottamus on henkilön ansaittava omilla teoilla ja sanoilla. Kun henkilö on saanut muiden luottamuksen ja jos hän sitten pettää muut, niin petetyt eivät hepolla unohda tulleensa petetyksi. Luottamus on rakennettava aikaa myöten, mutta luottamus voi romahtaa nopeasti.
Luottamuksen ansaitseminen on periaatteessa tosi helppoa. Siihen riittää, että henkilö puhuu totta ja, että hän tekee sen mitä lupaa tehdä. Jokainen voi lähteä tuosta liikkeelle omassa toiminnassaan ja suhteissa muihin.
Luottamusta nauttivaa henkilöä pidetään yleisesti uskottavana, luotettavana ja henkilönä, joka ajattelee myös muiden etua eikä vain omaansa. Epäluotettavina pidettyihin henkilöihin liitetään sanoja kuten suunsoittaja, vastuuton, teknokraatti ja vilpillinen.
Luottamuspääoma on sitä tärkeänpää mitä korkeammassa asemassa henkilö on organisaatiossa ja toimitusjohtaja-asemassa olleiden henkilöiden tavallinen potkujen syy onkin hallituksen luottamuksen menettäminen.
Luottamusta parantaa uskottavuus ammattilaisena
Uskottavuuttaan lisää, että osaa oman asiansa hyvin. Toimitusjohtajan on osattava toimitusjohtajan hommat, myyntijohtajan on osattava myynnin johtaminen ja myyjän on osattava myyminen. Osaamalla hyvin työnsä on työssään uskottava.
Se miten henkilö oman hommansa osaa näkyy muille henkilön teoissa ja kuuluu hänen puheissaan. Kuinka henkilö toimii, reagoi ja puhuu omasta työstään vaikuttaa siihen miten uskottava työntekijä henkilö muiden mielestä on.
Hyvät oman alansa osaajat tunnistaa siitä, että he aavistavat muiden tarpeita ja puhuvat asioista, joista ei tavallisesti puhuta, koska vain tosi osaaja osaa sanoa sellaista, josta muut eivät ole koskaan kuulleetkaan.
Uskottavuutensa kasvattamista hamuavan on hyvä keksiä miten hän voi kertoa totta niin paljon kuin mahdollista. Se on avoimmuutta, jota kauheasti kaivataan.
Uskottavuuttaan lisäävän henkilön ei pidä valehdella, eikä edes liioittella ja hänen on vältettävä kertomasta sellaisia asioita, joita muut voivat pitää valheina.
Vaikka henkilö osaisikin työnsä erinomaisesti ja olisi siinä mielessä uskottava, mutta jos hän käyttäytyy tavalla, joka kielii oman edun tavoittelusta, hän ei ole muiden mielestä luotettava. Oman edun tavoittelu muiden kustannuksella nollaa henkilön oman työnsä osaamisesta ansaitsemansa uskottavuuden. Muut ihmiset eivät pidä luotettavana henkilöä, joka osaa hyvin työnsä, mutta edistää vain omaa etuaan.
Luottamusta nostaa luotettavuus sanojen ja tekojen välillä
Luottamuksen kasvattamisen yksi osa on luotettavuus. Se on sitä, että muut kokevat, tunnistavat ja havaitsevat henkilön käyttäytyvän johdonmukaisella tavalla.
Antamalla lupauksia ja pitämällä ne, henkilö kasvattaa omaa luotettavuuttaan. Muut voivat luottaa siihen, että henkilö tekee sen minkä lupasi. Luotettavuuden lisäämiseksi on luvattava vain se, minkä ehdottomasti pitää. Tietenkin muut ihmiset antavat anteeksi satunnaisen lupauksen pettämisen, mutta jos on pikkuisen liikaa lupausten pettämistä, niin muut pitävät henkilöä vastuuttomana.
Työelämässä lupauksiin on paljon mahdollisuuksia. Esimerkiksi voi luvata lähettää ennen kokousta jokaiselle osallistujalle kokouksessa tarvittavan aineiston. Voi luvata toiselle henkilölle, että tietystä asiasta puhutaan sovittuna aikana. Voi luvata soittaa mahdolliselle asiakkalle. Mahdollisuuksia luvata on määrättömästi.
Luotettavuutta on ytimekkäästi “walk the talk” kuten englanniksi sanotaan. Se on sitä, että tehdään mitä puhutaan. eikä tehdä toista kuin puhutaan.
Luottamusta vähentää itsekeskeisyys
Uskottavuus sen suhteen, että henkilö osaa hommansa hyvin ja luotettavuus, että henkilö tekee johdonmukaisesti sen mitä lupaa ja hän lupaa riittävän paljon. kasvattavat roimasti muiden luottamusta henkilöä kohtaan.
Luottamusta kuitenkin vähentää paljon henkilön itsekeskeinen vain oman edun ja hyödyn tavoittelu.
Kun siis henkilö haluaa edistää luottamusta itseään kohtaan hänen on käytettävä omaa osaamistaan muidenkin eduksi ja luvattava tekoja, joista muut hyötyvät.
Itsekeskeinen henkilö pyytää muilta palveluksia itselleen, mutta kieltäytyy tekemästä palveluksia muille.
Vilpillinen on henkilö, joka suuntautuu pelkästään oman etunsa ajamiseen muiden kustannuksella.
Yksi asia, jolla ihmiset arvioivat tiedostamattaan toisten ihmisten itsekeskeisyyden määrää on se kuinka paljon muut ihmiset käyttävät keskustelun ilmatilasta. Kuinka paljon toinen puhuu. Itsekeskeinen henkilö haluaa puhua paljon ja hän kuuntelee itse muita vain vähän.
Välttääkseen luomasta itsekeskeistä vaikutelmaa muissa on henkilön annettava muiden täyttää keskustelun tyhjä tila. Sitä auttaa mm kysymällä, mitä on toisen henkilön asian takana ja tekemällä avoimia kysymyksiä, joihin ei voi vastata vain yhdellä sanalla kyllä tai ei, vaan vastauksen on oltava kuvaileva ja kertova.
Annos kunnioitusta ja kuuntelua vie pitkälle itsekeskeisyyden ja luottamuksen rakentamisessa. Hyvä kuuntelija kuulee myös sen mitä ei ole ääneen sanottu kuten hyvä lukija lukee rivien välistä.
Helppo testi luottamuksen määrästä
Uskottavuuden, luotettavuuden ja itsekeskeisyyden voi aika helposti mitata käyttämällä henkilöstötutkimuksista tuttuja arviointimenetelmiä.
Testin tekemisen hyöty on, että ryhmän jäsenet heräävät tiedostamaan, että muiden heihin kohdistavan luottamuksen määrän ja, että he voivat parantaa itseensä kohdistuvaa luottamusta tässä kirjoituksessa olevilla asioilla.
Testin tekeminen tarkoittaa, että kukin miettii mielessään kuinka uskottava, luotettava ja itsekeskeinen kukin henkilö on. Vastaus on oikea, koska elävässä elämässä henkilön luottamuksen arvioivat muut ihmiset. Arvioitu henkilö voi olla täysin sokea sille, miten muut häntä arvioivat häntä uskottavuuden, luotettavuuden ja itsekeskeisyyden suhteen.
Testi menee esimerkiksi niin, että asteikolla neljästä kymmeneen, pyydetään jokaista arvioimaan muut henkilöt seuraavien piirteiden suhteen:
Uskottavuus ammatillisena osaajana
4 = ammatillisena osaajana aloittelijan tasolla, 10 = ammatillisena osaajana huippua
Luotettavuus lupausten antajana ja pitäjänä
4 = ei anna lupauksia koskaan tai jos antaa, ei pidä niitä, 10 = antaa paljon lupauksia ja pitää ne aina
Itsekeskeisyys
4 = toimii täysin omaksi edukseen, 10 = toimii täysin kaikkien eduksi
Tekemällä testi anonyymisti saa todennäköisemmin luotettavampia arvioita, koska kukaan ei joudu tuomiolle arviointinsa johdosta.
Luottamus pienentää yhteistoiminnan kitkaa
Luottamus työelämässä on yhteistoiminnan voiteluainetta. Mitä korkeampi keskinäinen luottamus työyhteisön jäsenten kesken on, sitä sujuvammin yhteinen organisoitu ponnistelu tapahtuu. Suuri luottamus muita kohtaan vähentää työyhteisön sisäistä kitkaa verrattuna siihen, että työyhteisössä on suuri epäluottamus.
Luottamuksen parantamisessa avain asemassa on organisaation johto, koska sillä on vaikutusvaltaa organisaation jäseniin. Luottamuksen lisäämiseksi se voi kasvattaa uskoa omaan ammatilliseen osaamiseensa. Toisin sanoen, johdon on osoitettava olevansa pätevä työssään. Silloin johto on uskottava toimija.
Organisaation johto voi edistää luotettavuutta siten, että se itse tekee lupauksia, jotka se pitää. Johto voi myös suosia muiden julkisia lupauksia ja vaatia, että niistä on pidettävä kiinni. Lupausten pettäjälle on tultava jotain seurauksia tehdyn lupauksen pettämisestä kuten kevyttä kovistelua, tyytymättömyyden osoitusta lupauksen pettämisestä ja muuta vastaavaa. Vakavissa tapauksissa tietysti potkut voivat olla se oikea ratkaisu.
Puuttumattomuus lupausten pettämiseen osoittaa organisaatiolle, ettei lupauksilla ole väliä, mutta hyvin ankara suhtautuminen lupausten pettämiseen voi johtaa siihen, että muut henkilöt karttavat lupausten antamista. Nämä asiat on vain opeteltava tekemään oikein juuri siinä omassa työympäristössä, jossa itse toimii johtajana.
Yksi ohjenuora johtajalle on, että hän tarkistaa aika ajoin, onko toinen henkilö toiminut hänen luottamuksensa arvoisesti. Toisin sanoen, johtaja osoittaa ensin luottavansa henkilöön ja tarkistaa myöhemmin oliko luottamuksen osoittaminen oikein. Monet johtajat tekevätkin tuolla tavalla, mutta joillakin on suuria vaikeuksia luottaa ja tarkistaa luottamus. He tuppaavat johtamaan mikromanageeraamalla, mistä on kirjoitus toisaalla Actionalin Katsauksessa.
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen kirjoituksia:
Kommentit
Muiden luottamusta ei saa rahalla ostaa – luottamuksen saa ilmaiseksi 3:lla asialla — Ei kommentteja
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>