8 varmaa ja nopeaa työpaikan henkilösuhteiden tuhoamiskeinoa
On paljon oppaita ja ohjeita, joita noudattamalla pitäisi luoda hyvät suhteet työpaikalla. Harvoin jos koskaan kukaan esittää päteviä neuvoja työpaikan suhteiden tuhoamiseen.
Ajattelin korjata asian.
Noudattamalla seuraavaa kahdeksaa ohjetta ja suhteet muihin heikkenevät ja jatkettuasi tarpeeksi pitkään, saat ne tuhottua kokonaan.
- Kerro työkavereillesi mitä he oikeasti tarkoittavat. Älä kuuntele heidän pontevaa vastustustaan vaan ole horjumaton. Miksi uskoisit heitä lainkaan?
- Sano muille “ihan sama” riiippumatta siitä mitä he sanovat. Ei ole syytä piitata muiden sanomista tuon taivaallista.
- Ilmaise että heidän tunteensa ovat vääriä. Heidän ei pitäisi tuntea niin kuin tuntevat.
- Lopeta keskustelut kesken ennen kuin muut saavat sanottua oman asiansa. Asiasta on keskusteltu mielestäsi riittävästi.
- Osoita, että muut ymmärtävät sinua ja ovat kanssasi samaa mieltä, koska asiasta on keskusteltu ennenkin. Kieltäydy jatkamasta keskustelua vaan lopeta jatkamisyritykset alkuunsa.
- Tarkoituksella liioittele ja vääristele muiden näkemykset, jotta he näyttäisivät naurettavilta. Muiden tekeminen naurettaviksi tuottaa voiton hurmaa.
- Reagoi kaikkiin vähänkin sinuun kohdistuvalta kritiikiltä vaikuttavaan kuin sinua olisi puukotettu selkään. Suutu kunnolla. Sinulla on oikeus siihen.
- Pidä kaikkia muita vastuullisina sinun onnettomuudestasi, kurjuudestasi ja yleisestä elämän tilanteestasi. Miksi sinä olisit itsestäsi vastuussa?
Työpaikkasuhteiden lisäksi neuvot voi soveltaa sosiaaliseen mediaan ja yksityiselämässä mm suhteeseen puolison ja sukulaisten kanssa.
Suhteiden tuhoamista voi harjoitella sosiaalisessa mediassa. Harjoittelelmalla teet itsestäsi mestarin.
Onnistuessasi suhteiden tuhoamisessa neuvoista viimeinen on osoittautunut todeksi: suhteesi tuhoaminen on muiden syytä.
Jos työpaikan henkilösuhteet ovat vielä kunnossa niin syynä voi olla, että käyttäytyminen jollain seuraavista tavoista
- Kysyt työkavereiltasi “mitä tarkoitat” ja kuuntelet heidän vastauksensa keskittyneesti
- Sanot muille “kerro lisää” ja kuuntelet tarkkaavaisesti
- Hyväksyt että muilla voi olla voimakkaita tunteita etkä menetä malttiasi niiden johdosta. Laimennat muiden negatiivisia tunteita.
- Kysyt “mitä mieltä olet?” tai “mitä haluaisit sanoa?”
- Kysyt “pitäisikö meidän keskustella lisää?”
- Yrität ymmärtää mitä muut oikeasti tarkoittavat ja tarkistat oletko ymmärtänyt oikein
- Pysyt tyynen asiallisena stressaavissakin tilanteissa. Pidät jalat maassa.
- Ajattelet olevasi itse vastuussa itsestäsi ja käytöksestäsi
Henkilösuhteiden tuhoaminen tai niiden kehittäminen on henkilökohtainen valinta. Valinnasta on seurauksia. Henkilösuhteiden tuhoaja kärsii huonoista suhteista muihin ja suhteiden kehittäjän palkinto on hyvät suhteet.
Moni keikkuu noiden kahden vaiheilla joskus käyttäytyen tuhoavasti ja toisinaan kehittävästi.
Kun haluaa palkinnoksi hyvät työpaikan suhteet niin on lisättävä suhteita kehittävää osaa ja vähennettävä tuhoavia asioita. Johtaja voi käyttää kehittäviä keinoja työilmapiirin parantamiseen. Kollegat suhteiden parantamiseen keskenään.
On vain yksi henkilö joka voi aloittaa suhteiden parantamisen: se olet sinä. Sinä luit ohjeet. Eivät muut ole lukeneet. Mitää teet seuraavaksi?
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen kirjoituksia:
Hyvin kiteytetty ongelma.
Kysymys on miten avata asiaa,ystävällisesti torjua ja katsoa avoimin silmin asioita.On näitä manpuloijia tavattu, jotka tietävät, miten asiat ovat, yrittävät muokata muiden tapaa toimia ja ajatella. Se voi olla hyvin rajua.
Ihmiset ovat yksilöitä ja voimme jakaa kokemuksia,mielipiteitämme ja olemassa olevia tosiasioita yms,ja toisinaan palaute on positiivista ja toisinaan negatiivista ja torjuvaa.Palaute on aina kehittävää, olipa sisältö negatiivinen tai positiivinen.
Puhumisen ja sanojen hallinta on taitolaji. Kun olin pieni, oppikoulussa sanottiin, että jos ei ole tärkeää sanottavaa, parempi vaieta. Mutta käytänössä saattaa tapahtua niin, että puhutaan paljon epäolennaisia asioita ja tärkeimmät asiat jäävät sanomatta.
Kiitos näistä hyvin perusteellisista työpaikan suhteiden kehittämisen keinoista.
Hyvin esitettyjä kysymyksiä, joilla avata sisältöä ja yrittää varmistaa, että ymmärtää oikein sisällön.