Myyjän on ENSIN tykättävä asiakkaasta
Myyjän on myytävä ensin itsensä on minusta aina tuntunut jotenkin ontolta, valheelliselta ja epäluotettavalta ja nyt löysin siihen syyn.
Itsensä myyminen aiheuttaa sen, että myyjä yrittää miellyttää asiakasta, jotta asiakas alkaisi tykätä myyjästä. Myyjä alkaa kerjätä tykkäyksiä.
Ja väitteessä on vielä sana ENSIN. Ajatukseksi tulee “tykkää musta ensin niin kerron sitten mitä mä myyn”.
Ja kun kauppaa ei synny niin myyjä ajattelee “se ei tykänny musta”.
Eiks tuo ole pirun raskasta henkisesti kenelle tahansa? Myyjä haluaa olla tykätty, mutta kun myyjän työssä saa enemmän turpiinsa kuin onnistuu, niin väistämättä tuollaisella asenteella itsetunto kolhiintuu.
Mielestäni löysin täydellisen korjauksen valheelliseen väittämään Robert Cialdinin kirjasta.
Oikea tapa on:
Myyjän on ENSIN tykättävä asiakkaasta
Kun myyjä tykkää asiakkaasta, asiakas huomaa myyjän tykkäävän hänestä ja sitten asiakas tykkää myyjästä.
Täydellistä!
Myyjän asiakkaasta tykkääminen on täysin myyjän kontrollissa.
Helpommin sanottu kuin tehty voi joku myyjä todeta, joka ei tykkää asiakkaastaan yhtään. Totta. Ei se välttämättä olekaan helppoa jokaisen asiakkaan kohdalla.
Mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri, että myyminen on todella vaikeaa, ellei tykkää asiakkaasta. Helpotusta tuo, että jokaisessa asiakkaassa on jotakin, josta voi tykätä vaikka negatiivisten kokemusten aiheuttamat tunteet voivat niitä peittää.
Kun asiakkaiden kommentit ja teot, tahalliset tai tahattomat, saavat myyjän pois tolaltaan, niin se ei ole asiakkaan vika, vaan myyjän oma vika. Myyjä voi valita suhtautumisensa.
Tykkäämisessä aloite on myyjällä. Kannattaa tykätä asiakkaasta, jonka seuraus on, että asiakas tykkää myyjästä. Loogista ja järkevää!
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen artikkeleita:
Piru ja Perkele voi jäädä pois .
Aiakkaan tykkääminen on liian intiimi sana.Ymmärrän kyllä mitä yritetään hakea.Suurin haastaminen on saada luottamus asiakkaaseen.El oudosta ihmisestä vielä tykätä,vaan pidetään jos asiat etenee.Täysin rehellinen pitää olla,jos asiakas epäilee jotain ja kaikkea ne epäilee.