Teknisen henkilökunnan motivointi
Tekniikan parissa toimivien ihmisten maailman ymmärtäminen auttaa motivoimaan heitä paremmin. Heillä on tyypillisiä piirteitä, jotka muilla työntekijäryhmillä ovat harvinaisempia.
He ovat usein introvertteja, mikä merkitsee suuntautumista sisäiseen maailman. Ekstrovertit suuntautuvat ulospäin. Esimerkiksi kun introvertti saa uutta tietoa hän haluaa ensin pohtia sitä ennen johtopäätösten tekemistä. Hänelle johtopäätös on pysyvämpi kuin ekstrovertille, joka tekee päätökset nopeasti ja erehdyttyään muuttaa päätöstään.
Heille on usein tärkeää tehdä asiat oikein.
Tietotekniikan parissa työskentelevät arvostavat loogista ajattelua enemmän kuin tunnetta. He pyrkivät loogisuuteen. Psykopreppaus motivaatiokeinona toimii heille heikosti. He saattavat kuunnella kohteliaasti. Heitä motivoi enemmän loogiset perustellut väittämät.
He ovat usein ongelmanratkaisijoita. Monelle ei ole mitään parempaa kuin kunnon ongelma, jonka ratkaisemiseen voi paneutua antaumuksella. Se on vahvuus, mutta joissakin tilanteissa se on myös heikkous. He saattavat ryhtyä ongelman kimppuun täysin ongelman laatua ymmärtämättä. Se on yksi syy siíhen, miksi he eivät halua käyttää paljon aikaa projektin suunnitteluun.
He ovat teknisesti luovia. Markkinointia pidetään luovien ihmisten alana. Markkinointi-ihmiset myös ekstrovertteina sanovat sen ääneen. Tekniset ihmiset ovat myös luovia ongelminen ratkaisijoita. Liiketoimintaratkaisujen kehittäminen ja ohjelmien elegantti koodaus vaativat luovuutta.
Motivoidaksesi teknistä henkilökuntaa:
- yritä luoda olosuhteet, joissa työntekijöillä on se mitä he tarvitsevat työnsä tekemiseen: laitteet, ohjelmistot, työohjeet, prosessit jne
- luo ylätason sääntöjä äläkä mikromanageeraa. Annat työntekijöille mahdollisuuden toteuttaa luovuutta ryhmässä selkeiden rajojen puitteissa
- anna työntekijöille kaikki se tieto mitä he tarvitsevat työnsä suorittamiseen. Kysy heiltä ideoita ja mielipiteitä, mutta anna aikaa vastata. Älä odota välitöntä reaktiota
- suojaa tekninen henkilökuntaa toimistopolitiikalta ja muilta häiriötekijöiltä, jotta he voivat keskittyä
- anna jatkuvia uusien asioitten oppimismahdollisuuksia.
- vastaa ongelmiin ja huoliin. Usein pelkkä kuuntelu ja yritys ratkaista ongelma riittää. Ihmiset arvostavat yritystä, vaikka se ei johtaisi ratkaisuun
- jos motivoit rahalla älä maksa henkilökohtaisia suorituspalkkioita vaan mieluimmin ryhmän suorituksista. He ovat usein kollegiaalisia ja tietävät, jos tulokset voivat olla yhteistoiminnan tuloksia eivätkä yksilötuloksia. Arvosta hyvää osaamista tunnustuksilla.
Edellä mainitut vinkit toimivat myös muille työntekijäryhmille, mutta erityisesti tekniikan ihmisille.
Kun haluat tunnistaa henkilötasolla motivaatiotekijöitä on siihen olemassa helppo menetelmä. Se on DiSC-käyttäytymisprofiili, joka kertoo henkilökohtaiset motivaattorit.
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen kirjoituksia:
Kommentit
Teknisen henkilökunnan motivointi — Ei kommentteja
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>