Tehokasta asiakashankintaa sähköpostilla
Sähköposti on oikein käytettynä tehokas väline uusien asiakkaiden hankkimiseen. Sähköposti on tehokas, koska sen avulla voi yhdessä päivässä kontaktoida 1000 prospektia.
Soittamalla saman määrän prospektointiin voi mennä vuosi. Näppäilemällä 10 numeroa päivässä saa noin 5 puhelinkeskustelua. Kestää arviolta 200 työpäivää, eli käytännössä lähes vuoden, ennen kuin on puhunut jokaisen 1000 prospektin kanssa.
Sähköposti ja soittaminen sopivat hyvin yhteen. Ensin voi lähettää sähköpostin, jonka jälkeen voi soittaa perään. Voi myös tehdä toisin päin. Soittaa ensin ja lähettää sen jälkeen lisätietoja sähköpostilla.
Nyt on otollinen ajankohta kehittää toimivat keinot ja menetelmät sähköpostin käyttöön asiakashankinnassa, koska kaikki tapahtuu etänä.
Kirjoita helposti tajuttavaa ja yksinkertaista tekstiä
Sähköpostin saaja silmäilee tekstin. Hän ei paneudu syvällisesti teksin sisältöön. Hän pyrkii nopeasti selvittämään vastauksen mielessän olevaan kysymykseen “mitä tässä on minulle?”. Teksin on oltava selkeää ja yksinkertaista, jotta lukija löytää helpposti vastauksen.
On mentävä nopeasti asiaan.
Älä harjoita “jo ammoisina aikoina” tyyliä. Siinä tyylissä kirjoittaja yrittää johdatella lukijaa tekstin lopussa olevaan johdopäätökseen. Jos olet käyttänyt tätä tyyliä, niin se on luultavasti syy huonoihin tuloksiin, koska lukija menettää kiinnostuksensa paljon ennen loppuhuipennusta.
Parempi tyyli on kirjoittaa johtopäätös alkuun. Jos myytävä tuote säästää, kerro säästö alussa ja käytä loppu teksti johtopäätöksen loogiseen oikeaksi perustelemiseen.
Sanoja muuttamalla sähköpostin tulos voi muuttua 10-kertaisesti
Muuttamalla sähköpostin tekstiä voivat tulokset parantua 10-kertaisesti vaikka myytävä tuote ja sähköpostin saajat ovat samoja. Krjoittamassani Myyvän kirjoittamisen aakkoset -pdf:ssä on tästä esimerkkejä.
Sanoilla on iso merkitys siihen miten lukija ajattelee saamastaan sähköpostista.
Yhden asian viesti toimii paremmin kuin usean asian viesti
Tämä on todettu moneen kertaan. Lähettämällä yhden selkeän ehdotuksen niin suuri osa lukijoista tartuu siihen. Jos lähetät viestin, jossa on useita ehdotuksia niin lukija hämääntyy eikä osaa ottaa kantaa niistä mihinkään ja hän jää passiiviseksi.
On parempi lähettää monta yhden asian viestiä kuin yksi viesti, jossa on monta asiaa.
Vältä yliampuvaa adjektiivien käyttöä
Yleisten adjektiivien käyttö heikentää tekstin tehoa, koska lukija on nähnyt ne lukemattomia kertoja aikaisemmin. Yliampuvat adjektiivit tekevät viestistä lukijan mielessä epäuskottavan.
Sen sijaan, että kirjoittaisi tuotteen olevan huippu laatua, on parempi kuvata miksi tuote on huippu laatuinen. On kerrottava syy sille, että tuotteen laatu on huippua.
Kirjoita henkilökohtaisesti
Henkilökohtaisuuden minimi edellytys on, että sähköpostin alussa lukee vastaanottajan nimi. Sähköpostitusohjelmilla on helppo liittää vastaanottajan nimi sähköpostin alkuun ja itse asiassa mihin tahansa kohtaan tekstissä.
Henkilökohtaisuutta heikentää tyyli, joka lukijasta vaikuttaa yleiseltä mainostekstiltä. On parempi tehdä tekstistä sen verran rosoinen, että vaikuttaa tulevan ihmiseltä eikä organisaation markkinointiosastolta.
Hyvä teksti selviää vain kokeilemalla
On ohjeita ja opastusta myyvän sähköpostin kirjoittamiseen kuten oma pdf-oppaani Myyvän kirjoittamisen aakkoset. Todellinen tekstin toimivuus selviää kuitenkin vain siten, että lähettää sähköpostin. Lukija nimittäin päättää toimiiko teksti vai ei.
Vinkkejä sähköpostin tehon nostamiseen
Kirjoittamalla viestin otsikoksi yhden sanan ja sen perään kysymysmerkin herättää lukijan uteliaisuuden ja hän lukee postisi.
Kirjoitta sähköpostiin ajankohta, jolloin soitat vastaanottajalle. Se toimii paremmin kuin se, että pyydät vastaanottajaa ilmoittamaan ajankohta. Voi olla, ettei vastaanottajasta kuulu mitään. Soita sitten ilmoitettuna ajankohtana. Ellei hän vastaa, jätä vastaajaviesti. Erittäin todennäköisesti hän joko soittaa tai lähettää sähköpostin.
Kerro lyhyt tarina. Ihmiset tykkäävät tarinoista. Kirjat ja elokuvat ovat tarinoita, joiden parissa ihmiset viiihtyvät pitkään. Vetävän tarinan kirjoittaminen on aika haastavaa, mutta jos siinä onnistuu, on se tosi vaikuttava keino uusien asiakkaiden hankintaan.
Omia yleisiä havaintojani sähköpostiprospektoinnista
Olen kirjoittanut paljon prospektoivia sähköposteja sekä Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla. Olen mm käyttänyt Googlen kääntäjää tehdäkseni eri kielisiä viestejä ja saanut niillä tuloksia.
Havaintoni on, että yhdessä sähköpostissa ei pidä tykittää koko patteristolla. On paljon parempi antaa ensin niukasti tietoa. Jos vastaanottajan kiinnostus herää hän pyytää lisää tietoja. Se on hyvä merkki.
Kiinnostuksen herättäminen sähköpostilla on ensi sijainen tavoite kun myyminen on monivaiheinen prosessi. Silloin kun myynnin prosessi on yksivaiheinen voi sähköpostilla pyrkiä suoraan tilaukseen.
Mitä kokemuksia sinulla on sähköpostin käytöstä?
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen kirjoituksia:
Kommentit
Tehokasta asiakashankintaa sähköpostilla — Ei kommentteja
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>