Kuinka omaa pomoa voi johtaa molempien menestykseksi
Monille oman pomon johtaminen voi tuntua oudolta ja epäilyttävältä. Perinteisestihän pomo johtaa alaisiaan, minkä vuoksi pomon johtaminen voi vaikuttaa politikoinnilta. Kuitenkin tarkoitus on tietoinen työskentely pomon kanssa parhaiden tulosten saavuttamiseksi itselle, pomolle ja koko organisaatiolle.
Useimmat eivät koskaan ajattele, että pomon johtaminen olisi osa heidän työtään, mutta jos luet tämän, niin tulet ehkä toisiin ajatuksiin.
Alaisen ja pomon suhde on kahden toisistaan riippuvaisen ja myös erehtyväisen ihmisen suhde. Pomo tarvitsee alaistensa yhteistoimintaa voidakseen itse suoriutua omasta työstään. Ja toisaalta alainen tarvitsee pomoltaan apua ja tietoa, jotta hän voi tehdä työnsä hyvin.
Jotkut alaiset saattavat ajatella, että pomo tietää taianomaisesti mitä tietoa alainen tarvitsee työssään. Valitettavasti se ei välttämättä ole totta.
Kahden toisistaan riippuvaisen ja erehtyväisen suhteen hallinta edellyttää:
- Että on hyvä ymmärrys toisesta ja itsestä. Erityisesti tulee kiinnittää huomiota vahvuuksiin ja heikkouksiin sekä työskentelytyyleihin ja tarpeisiin.
- Että käyttää edellä olevaa tietoa kehittääkseen terveen työsuhteen, joka on yhteensopiva molempien työtyyleihin ja täyttää molempien kriittiset tarpeet.
Pomonsa johtamiseksi on siis hankittava ymmärrys pomosta ja siitä asiayhteydestä, jossa hän toimii, mutta myös itsestä ja omasta asiayhteydestä. On tiedettävä mitä pomo tavoittelee ja mitkä hänen pyrkimyksensä ovat henkilökohtaisella tasolla ja organisaation tasolla. On ymmärrettävä myös mitä paineita pomoon kohdistuu pomon pomon ja pomon kollegojen taholta.
Eräitä kysymyksiä, joihin vastaamalla voi arvioida omaa pomoaan:
- Mitkä ovat pomon vahvuuksia? Entä heikkouksia?
- Mikä on pomon työskentelytyyli? Onko hän halki-poikki-pinoon tyylinen vai joviaali rupattelija?
- Haluaako pomo lukea muistioita ja sähköposteja, pitää muodollisia kokouksia vai keskustella vapaamuotoisesti käytävillä ja puhelimessa?
- Pyrkiikö pomo kaihtamaan konflikteja vai nauttiiko hän niistä?
- Mitkä ovat pomon ongelmia, tavoitteita ja paineita?
Vastaamalla edellä oleviin kysymyksiin ja kehittämällä omia lisäkysymyksiä, saa muodostettua kuvan omasta ja pomon asiayhteydestä. Vastaukset ovat alustavia. Ne voivat olla oikein, mutta ne voivat olla myös väärin. Fiksu alainen toimii kuin tiedemies. Hän pyrkii testaamaan ovatko hänen alustavat vastauksensa oikeita. On siis oletus, joka testataan ja hylätään, jos se ei läpäise testiä. On seurattava pomon käyttäytymistä ja tehtävä siitä johtopäätöksiä.
Pomon ja alaisen suhteessa pomo on vain puolikas suhdetta. Toinen puoli on alainen. On tunnettava omat tarpeet, vahvuudet ja heikkoudet sekä henkilökohtainen tyyli. Omaa persoonaansa ei voi muuttaa kuten ei voi muuttaa pomonkaan persoonaa, mutta voi tulla tietoiseksi niistä seikoista, jotka haittaavat tai edistävät pomon kanssa työskentelyä. Se tietoisuus auttaa tekemään suhteelle jotakin rakentavaa.
Vaikka pomon ja alaisen suhteessa molemmat ovat riippuvaisia toisistaan niin alainen on yleensä riippuvaisempi osapuoli kuin toisin päin. Tämä riippuvuuden epäsuhta voi aiheuttaa alaisessa turhautumista, joskus jopa vihaa, kun pomon päätökset rajoittavat alaisen toimintaa. Pomo voi silloin turvautua auktoriteettiinsa ja alaisen nopea reaktio voi olla pomon auktoriteetin vastustaminen ja kapinointi. Konflikti voi laajentua. Konflikti ei enää ole alkuperäisestä kiistakysymyksestä vaan siirtyy koskemaan kaikkea tekemistä. Alainen näkee pomonsa kaiken edistyksen esteenä, joka on kierrettävä tai parhaimmillaan siedettävä. Psykologinen nimitys edellä mainitulle on läheisriippuvuus.
Kun alainen pitää pomoa vihollisenaan hän lähettää hienovaraisia sanattomia vihjeitä, jotka aiheuttavat sen, että pomosta oikeasti tulee vihollinen. Aistiessaan alaisen vihamielisyyden pomo menettää luottamuksensa alaiseen ja todennäköisesti toimii entistä sulkeutuneemmin, minkä vuoksi alainen saa lisää vettä vihollisuusmyllyynsä. Kierre on valmis, ellei sitä katkaise.
Toinen ääripää on yliriippuvuus, jossa alainen kieltää vihaisuutensa ja näkee pomonsa ikään kuin hän olisi kaikki tietävä vanhempi, jonka olisi otettava kaikki vastuu alaisen puolesta, autettava alaista kaikin tavoin ja suojeltava häntä kaikilta mielen ikävyyksiltä.
Läheisriippuvuus ja yliriippuvuus johtavat epärealistiseen kuvaan siitä mitä pomo on. Molemmissa alainen unohtaa, että pomo on epätäydellinen ja erehtyväinen. Pomoilla ei ole äärettömästi aikaa, kaikkea mahdollista tietoa ja yliluonnollisia aisteja eivätkä he ole pahantahtoisia vihollisia. Pomoilla on omat paineensa ja huolensa, jotka ovat toisinaan ristiriidassa alaisen toiveiden kanssa.
Alainen voi mukauttaa omaa työtyyliään pomon suosimaan tiedon saamisen tapaan. Jos pomo mielellään kuuntelee, niin alaisen on hyvä ensin kertoa suullisesti asia ja sitten antaa tieto kirjallisesti. Jos pomo lukee mielellään, niin silloin alaisen on hyvä antaa ensin kirjallinen muistio, yhteenveto tai raportti ja keskustella sen jälkeen pomon kanssa. Kuuntelijan ja lukijan tyyleistä on kirjoittanut Pete Drucker, jota pidetään yleisesti uudenaikaisen johtamisen keksijänä.
Pomon päätöksentekotyyli voi edellyttää alaiselta mukautumista. Jotkut pomot haluavat osallistua päätöksiin ja ongelmien ratkaisuun, jolloin alaiselle hyvä strategia on brieffata pomoa riittävän usein oma-aloitteisesti. Toiset pomot haluavat delegoida ja he odottavat, että alainen tulee heidän luokseen vain isojen ongelmien yhteydessä.
Alainen joka passiivisesti olettaa, että hän tietää mitä hänen pomonsa odottaa voi olla vaikeuksissa. Useimmat pomot eivät kerro selkeästi ja riittävän yksityiskohtaisesti mitä he odottavat alaiseltaan. Lisäksi odotukset myös muuttuvat.
Loppujen lopuksi taakka pomon odotusten selvittämisestä asettuu alaisen harteille. Odotusten selvittäminen on kuitenkin haasteellista kun pomo on epämääräinen. Yksi käyttökelpoinen keino on, että alainen laatii oman luettelonsa olettamistaan odotuksista, antaa sen pomolle ja keskustelee hänen kanssaaan.
Yleensä alaiset aliarvioivat informoinnin määrän, jota pomo arvostaa. Alaiset olettavat, että pomo tietää enemmän kuin hän todellisuudessa tietää. Pomolle annettavan informaation määrän lisääminen on yleensä alaiselle toimiva strategia. Se voi kieltämättä olla hankalaa kun pomo ei halua kuulla mistään ongelmista.
Alainen, johon pomo ei voi luottaa, on pomolle vaikea alainen. Pomon on vaikea luottaa alaiseen, joka toistuvasti viivästyy lupaamistaan määräajoista. Erityisen hankala tapaus on alaisen epärehellisyys. Ilman perusluottamusta pomon on pakotettu tarkistamaan alaisen tekeminen ja se tekee vaikeaksi delegoida mitään.
Mitä korkeammassa kerroksessa pomo on, sitä tärkeämpi voimavara aika on. Monet ihmiset haluavat oman palansa pomon ajasta. Alaisen on hyvä miettiä mitkä ovat mitättömiä asioita ja mitkä ovat tärkeitä asioita pomon kanssa puhuttavaksi.
Pomon johtamisen perusta on loppujen lopuksi sen mahdollisimman tarkka tunnistaminen mitä pomo tarvitsee menestyäkseen omassa työssään ja, jos alainen voi edistää pomon menestystä, alainen on pomolle korvaamaton kumppani. Valitettavasti se edellyttää alaiselta vaivaa ja mahdollisesti ajoittaista epämukavuutta. Vaikka täydellistä yhteistoimintasuhdetta ei syntyisikään, niin silti suhteen parantuminen voi olla palkitsevaa sekä alaiselle, että pomolle. Tarvittaessa ulkopuolisesta coachista voi olla korvaamatonta apua.
Aiheesta lisää muissa Actionalin Katsauksen kirjoituksissa:
Kommentit
Kuinka omaa pomoa voi johtaa molempien menestykseksi — Ei kommentteja
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>