Coachin neuvoja strategian toteuttamiseen
Strategian laatiminen on helpompaa kuin strategian toteuttaminen. Strategia on yhden tai useamman henkilön ajatuksia, jotka dokumenttiin kirjoitettuna muodostavat valmiin strategian. Strategian valmistumisen hetkellä strategian ajatukset ovat tyypillisesti kaikkein optimistisimpia strategiansa onnistumisen suhteen.
Sama optimismi koskee myös pieniä suunnitelmia: suunnitteluvaiheessa kaikki on hyvin ja ongelmat paljastuvat vasta ryhdyttäessä toteutukseen.
Strategian toteutuksen vaikeuksien ei pitäisi tulla yllätyksenä, koska jokainen suunnitelmia tehnyt tietää, että asiat eivät aina etene suunnitellulla tavalla. Toteutusten vaikeudet tulevat silti yllätyksenä, koska strategian puutteita ja vikoja ei tarkastella ennalta.
Tavallisia strategioitten puutteita ovat ovat hämärä kieli, yltiöoptimistiset oletukset ja, ettei tunneta miten oma organisaatio todella toimii.
Hämärä ja epätäsmällinen kieli aiheuttaa, että strategiaa on tulkittava. Puhutaan strategian viestinnästä. Vaikka strategian viestimiseen olisi varattu aikaa niin aika on usein optimistisen lyhyt.
Oman organisaation toiminnan todellisten vaikuttimien tuntemattomuus voi aiheuttaa ennalta arvaamattomia hankaluuksia strategian toteutumiselle. Jos henkilöstö kokee, että on sille on kannattavampaa toimia eri tavalla kuin mitä strategiassa on esitetty niin henkilöstö ei tule toteuttamaan strategiaa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Hyvä strategia huomioi toteutuksen. On järkevää selvittää jo suunnitteluvaiheessa mitä vaikeuksia toteutuksessa voi tulla ja suunnitella ennalta toimenpiteet vaikeuksien voittamiseksi.
Tulevien vaikeuksien ennakointi on tehtävä tilanteessa, jossa ollaan optimistisimmillaan, mikä ei ole henkisesti helppoa. Harva haluaa keikuttaa venettä ja olla pirun lähettiläs tilanteessa, jossa kaikki ovat innoissaan.
Muutosvastarinta
Muutosvastarinnan alle pannaan paljon asioita, mutta monet muutosvastarinnaksi kutsutuista asioista eivät ole oikeasti muutoksen vastustamista vaan ne ovat oireita siitä, että tarvittava muutos on joko epäselvä tai muutosta ei osata integroida muuhun toimintaan.
Muutoksen epäselvyyden voi poistaa tarkentamalla ja selkeyttämällä tarvittavan muutoksen.
Jos muutosvastarinnan syy on vaaditun muutoksen ristiriita muun toiminnan tai asian kanssa, on muuta toimintaa muutettava myös, jotta henkilöstö voi toteuttaa strategian vaatiman muutoksen. Esimerkiksi myynnin palkkiomalli voi tehdä muutoksen myyjille kannattamattomaksi, jolloin on muutettava palkkiomallia.
Muutosvastarinnan purkamiseksi on tunnistettava mitkä asiat tekevät henkilöstölle järkeväksi olla muuttamatta toimintaansa ja muutettava asioita niin, että henkilöstölle tulee järkeväksi muuttaa tapojaan.
Keskijohdolla on tärkeä asema strategian toteuksessa
Ylin johto ajattelee ja laatii strategian ja keskijjohto saa strategian toteutettavakseen. Keskijohdon kyky ja halu tulkita strategiaa alemmalle kerrokselle toteutuskelpoiseen muotoon ratkaisee pitkälle miten strategian toteutus onnistuu.
Strategian toteutuksen varmistamiseksi on keskijohdon sisäistettävä ja omaksuttava strategia. Keskijohdon on oltava mukana, koska keskijohdolla on vaikutusvaltaa alimman kerroksen suorittavaan portaaseen.
Suorittava porras noudattaa mieluimmin läsnä ja lähellä olevan keskijohdon kuin kaukaiseksi kokemansa ylimmän johdon toiveita.
Sisukkuus strategian toteutuksessa
Strategian toteutus on haastavaa ja vie aikaa. Ylimmän johdon on varmistuttava, että käynnistetty strategia toteutuu. Jos ylin johto menettää kiinnostuksensa strategisen hankkeen toteutumiseen ja aloittaa uuden hankkeen ennen kuin edellinen on toteutettu, aiheuttaa ylin johto omalla toiminnallaan tarpeetonta häiriötä organisaatiossa.
Muutoksia on annosteltava riittävän pienissä palasissa, jotta keskijohto ja henkilöstö pystyy sulattamaan muutokset. Jos muutoksia tulee liian kovaan tahtiin ja ylin johto lopettaa muutosten toteutumisen seurannan, on tuloksena tyypillisesti, ettei muutoksia aletakaan toteuttamaan. Henkilöstö oppii, ettei muutosta tarvitse toteuttaa.
Strategian toteuttaminen muutosten sarjana
Strategian toteutus on usein monen yksittäisen asian muuttamista toiseksi, uusien asioiden aloittamista ja vanhojen lopettamista. Liian suuri kerralla tehtävien muutosten määrä voi johtaa toteutuksen sekavuuteen. Lopputuloksena toteutus on hidasta.
Strategian toteutuksen toimenpiteitä on annosteltava niin, että kerrallaan on toteutuksessa vain niin paljon asioita, että henkilöstö kykenee ne toteuttamaan kunnolla loppuun. Kun ensimmäiset toteutukset ovat valmiit voi ottaa seuraavat asiat toteutettavaksi.
Toteutuksen menossa olevat toimenpiteet ovat keskeneräisten töiden varasto. Kasvattamalla keskeneräisen työn varastoa töiden läpimenoaika kasvaa, mikä merkitsee sitä, että strategia toteutuu hitaasti. Kesken olevia töitä on oltava vähän, on keskityttävä niiden ripeään suorittamiseen ja työn tultua valmiiksi on otettava uudet toimenpiteet työn alle.
Vireillä olevien toimenpiteiden määrän hallinta noudattaa teollisuustuotannossa tuttuja kriittisen polun ja leanin ja agilen periaatteita.
Kuinka ylin johto voi parantaa strategian toteutusta?
Ylimmän johdon on oltava mahdollisimman tarkkaan perillä siitä, miten sen johtama organisaatio todellisuudessa toimii. Todellinen toiminta voi erota kuvitellusta. Eron selventämiseksi ylimmän johdon on itse jalkauduttava suorittavan tason piiriin ja tehtävä omakohtaisia havaintoja.
Ylimmän johdon etääntyminen liiallinen etääntyminen ja irtautuminen organisaation todellisuudesta on monen epäonnistuneen strategian syy.
Kun Lauri Ratia nimitettiin Stockmannin toimitusjohtajaksi hän kertoi haastattelussa menneensä Stockmannin tavarataloihin seuraamaan ja tutustumaan tavaratalon arkeen. Hän sanoi haastettelijalle, ettei hän usko johdon voivan tehdä muutosta tuntematta kenttää.
Kokemuksia strategian toteutuksesta
Olen toiminut strategian toteuttamisen parissa 90-luvulta alkaen. Tiedän, että on hyviä periaatteita, jotka auttavat strategian toteuttamisessa ja tiedän myös, että jokainen organisaatio ja yritys on omanlaisensa, joten jokainen strategian toteutus on yksilöllinen tapaus.
Strategian jalkauttamisen esteet voivat olla piilossa, pieniä yksityiskohtia, joilla on suuri merkitys. Voi sanoa, että devil is in the details.
Saattamalla yksityiskohdat kuntoon strategia toteutuu. Se vaatii vaivaa ja aikaa, mutta sehän on se syy, miksi ollaan töissä. Tarkoitushan ei ole, että asiat olisivat helppoja vaan, että ratkaistaan vaikeat asiat.
Coachaan strategian toteutusta pääasiassa myyntiorganisaatioissa ja teknologiaa myyvissä yrityksissä.
Aiheeseen liittyviä muita Actionalin Katsauksen kirjoituksia:
Kommentit
Coachin neuvoja strategian toteuttamiseen — Ei kommentteja
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>