Asiakassuhteen rakentajat myyvät heikosti
Yleinen käsitys on, että asiakasuhteen rakentaminen on SE keino, jolla yrityksen myynti kasvaa. Tutkimusten mukaan asiakassuhdemyyjät kuitenkin ovat huonoja myyjiä.
Itse asiassa he ovat kaikkein heikoimpia (Dixon, Adamson: The Challenger Sale)
Ristiriita selittyy myyjien tavasta toimia. Siitä miten he ovat käsittäneet ja ymmärtäneet asiakassuhteen rakentamisen ja myymisen.
Hyvä asiakassuhde on tulos. Se on seuraus hyvästä myyntityöstä.
Kun asiakas kokee saavansa arvoa myyjältä, syntyy hyvä asiakassuhde.
Ongelma asiakassuhdetta rakentavilla myyjillä on se tapa, jolla he pyrkivät asiakassuhteen rakentamiseen.
Asiakassuhteen rakentajat käyttävät paljon aikaa asiakkaan auttamiseen ja tulevat toimeen jokaisen kanssa. Hänestä pidetään. Siihen he pyrkivät.
Myynnin kannalta on vaarallista lähettää myyjät rakentamaan syvempiä asiakassuhteita asiakkaiden kanssa.
Miksi?
Siksi että sellainen myyjä antaa periksi asiakkaiden vaatimuksille, puhuu kielellä, joka ei haasta asiakasta, koska hänen tavoitteensa on miellyttää asiakasta.
Asiakassuhdemyyjä palaa asiakaskäynniltä innostuneena siitä, että on luonut yhteyden asiakkaaseen. Hän kokee samamielisyyden asiakkaan kanssa olevan merkki siitä, että asiakas ostaa jotakin myyjältä.
Se ei mene kuitenkaan noin.
Ei riitä, että asiakassuhdemyyjä saa selville asiakkaan tarpeet. Asiakas tiesi ne entuudestaan. Mikään ei muutu siitä, että myyjä sai tietää ne.
Asiakassuhdemyyjä parantaa omia myyntituloksiaan ottamalla enemmän riskiä.
Asiakas on haastettava. Kaikki se mitä asiakas sanoo, ei ole välttämättä oikein, eivätkä johtopäätökset siitä mitä asiakas haluaa ole aina se mitä asiakas tarvitsee.
Se merkitsee, että asiakassuhdemyyjän, joka normaalisti pyrkii vähentämään jännitteitä, on muutettava hiukan lähestymistään niin, että hän luo jännitettä.
Jännite syntyy kun myyjä haastaa asiakasta ajattelemaan hiukan toisella tavalla. Toinen tapa ajatella on asiakkaalle uusi tapa.
Tässä on yksinkertainen tapa selvittää harjoittaako yrityksesi asiakassuhdemyyntiä.
Jos yrityksesi myyntiesityksessä on toisena sivuna kuvaus yrityksen historiasta, perustiedot ja muita detaljeja, harrastat todennäköisesti asiakassuhdemyyntiä, koska asiakassuhdemyyjälle on tärkeää luoda uskottavuutta alusta alkaen.
Kun sen sijaan esityksesi alkaa asiakkaalle relevantilla liiketoimintakeissillä, joka haastaa asiakkaan ajattelemaan uudella tavalla, laajentaa asiakkaan maailmaa ja opettaa uutta, ja yrityksesi perustiedot ovat esityksen lopussa, et harrasta todennäköisesti asiakassuhdemyyntiä. Pyrit liiketoimintakumppaniksi.
Kumppani ei ole vain hyvä kamu, vaan henkilö, joka tuo oikeasti arvoa asiakkaalle.
Pyri pois asiakassuhdemyyjän kaikkia aina miellyttävästä käytöksestä ja ota enemmän riskiä ja haasta asiakas.
Luot enemmän arvoa asiakkaallesi kohtaamisissasi hänen kanssaan. Et ole vain se mukava heppu, jonka kanssa voi rupatella toisinaan, ja joka tarjoaa kaljan, vaan olet ammattilainen.
Hei,
Hitsi. Osuit naulankantaan. “Kumppani ei ole vain hyvä kamu, vaan henkilö, joka tuo oikeasti arvoa asiakkaalle.
Pyri pois asiakassuhdemyyjän kaikkia aina miellyttävästä käytöksestä ja ota enemmän riskiä ja haasta asiakas.” Tästä tyylistä minulla on kova poisoppiminen. Olen hyvä myyjä mutta sorrun liian usein ns. kaverimyyntiin haluan olla kaikkien kaveri. No, on kyllä edistystä tapahtunut kiitos sinun opuksiesi. Mutta mistä sitten johtuu että ns. kovat miesmyyjät ovat lomautettuja ja minä kaikkien kaveri olen vielä täällä juttelemassa niitänäitä ja kyllä sillä tulostakin syntyy. Oli kerran aika kun olin kovempi ja en ottanut kaikkia asioita harteilleni vaan lyhyesti ilmoitin kenen puoleen ongelmatilanteissa voi kääntyä-en siis ottanut sylttytehtaan johtajan roolia itselleni. Mutta sitten kävi niin ettei kukaan ottanut vastuuta mistään, ongelmia pompoteltiin puolelta toiselle ja henkilöstön välit kiristyivät. Asiakkaat kävivät kuummana kuin hiilikoukut. Lopputulos oli taas se että kaikki asiakkaaat soittivat tai meilasivat minulle ja pyysivät enkö voisi viedä asiaa eteenpäin. Terkuin. Anni